59- Gavotte in D Major اثری از باخ

به نت هائی که Staccato اجرا میشوند بسیار توجه شود. هرجائی که میتوانید Spiccato اجرا کنید. فقط توجه داشته باشید که وقتی نتی که قراره Staccato و یا Spiccato اجرا بشه, طولانی باشه برای مثال نت هائی که سیاه هستند, باید اجرای شما هم طولانی باشه یعنی فقط یک پرش کوتاه نباید داشته باشید و آرشه شما بر روی سیم بایستی زمان بیشتری را در حال اجرا باشه. به عبارتی آرشه شما همچنان که در حال اجرای Staccato و Spiccato هست شناور بر روی سیم مسیر بیشتری را باید طی کنه.

نت های تزئینی که خطی روشون هست که در میزان دوم و سوم داریم نباید زمانی رو براشون در نظر گرفت بقدری سریع باید اجرا بشن که به سختی بشه تشخیص داد که نتی اجرا شده. پس اگر نمیتونید سریع بنوازید. فقط همان 2 نت را پشت سر هم تمرین کنید تا دستتان سریع شود.

یکی از شاگردهای من میگفت که من هزار بار زدم ولی نشد, گفتم 2000 بار بزن اگه نشد 20000 بار و اگه نشد 200000 بار اگه بازم نشد نامحدود بزن تا بشه.

در میزان 5 تریوله داریم که بلدید. فقط توصیه کنم که به زمانش توجه کنید و مواظب باشید که زیادتر اجراش نکنید.

در میزان 16 تریوله ای داریم که ختم به یک نت دیگر میشود یعنی خط Slur دارد. در این تریوله ها باید اجرای تریوله که به پایان رسید بدون تغییر آرشه ادامه بدهید و هیچ کار بخصوص دیگری نباید انجام دهید.

در میزان 27 تریوله ای داریم که ختم به 2 نت تزئینی میشه. در اینجا باز آرشه تغییر نمیکنه و خود نت انگشت دوم و و تریوله اون انگشت سوم ولی در اتمام باید این 2 نت تزئینی را سریع بزنید که انگشت اول و دوم هست. تمرین کنید از پس اینکار هم برخواهید آمد.

در Gavotte II درست مثل دی جی ها که موزیک رو عوض میکنند ولی آهنگ جدید با آهنگ قبلی مطابقت و یا شباهت های ضربی و تنالیته دارد, در موسیقی های کلاسیک هم از این روش بهره میبریم. میبینید که تغییراتی دیده میشه ولی همچنان ادامه کار هست.

در آغاز میبینیم که هر نت اول با لحجه (Accent) هست و این باعث میشه که تمی زیبا پیدا کنه آهنگ. در میزان 31 که میزان 3 از گواته 2 هست. Staccato هائی رو میبینیم که در عین حال پیانو (آرام) هم باید اجرا بشوند. پس ترجیحا Spiccato اجراشون نکنید و اگر تونستید هم حواستون به پیانو باشه.

در میزان 45 که میشه میزان 17 از گواته 2. 2 تا نت در یک ردیف میبینید. به این معنی که میبایستی هر دو رو همزمان اجرا کنید. چون در 2 سیم مختلف قرار دارند امکان اجرای همزمانشان هست. به این نوع نواختن Double Stops گفته میشه.

انگشت دوم سیم لا و دست باز سیم می رو همزمان بنوازید. مواظب باشید که صدای نت های دیگه در نیاد چون امکان داره که انگشتتان نت دیگری رو از سیم می هم گرفته باشه به اشتباه. طوری باید انگشت دوم رو بگیرید که روی سیم لا فقط نت دو رو گرفته باشه. اگر اولش براتون سخته میتونید این تمرین رو انجام بدهید. اول دست باز سیم می را بزنید. سپس دست باز سیم لا و به صداها توجه کنید. حالا دو سیم می و لا رو همزمان بنوازید. باید آرشه طوری قرار بگیره که هر 2 سیم رو بتونید با هم اجرا کنید. مثل درس آرشه کشی. با شمارش تمرین کنید. مواظب باشید که همیشه هر 2 سیم همزمان نواخته شوند. اگر نشد تمرین کنید. اینقدر تکرار کنید تا بتوانید هر دو سیم را با ضرب های مختلف همزمان و با صدایی زیبا و شفاف اجرا کنید. سپس بر روی سیم های دیگر انجام دهید. وقتی که آماده شدید تمرین رو کمی سخت تر کنید. انگشت اول از یک سیم و دست باز سیم دیگر و همه آن تمرین در ضرب های مختلف رو اجرا کنید. بعد انگشت دوم و دست باز. انگشت سوم و دست باز. انگشت چهارم و دست باز. حال انگشت های مختلف با انگشت های مختلف هر دو سیم. یعنی دیگر دست باز اجرا نکنید و بر روی هر دو سیم که همنوازی میکنید انگشت گذاری کنید. سپس برگردید و آهنگ باخ را ادامه دهید.

 

توضیحاتی در باره Double stops