در این درس خط های منحنی شکلی بالای نت ها میبینید که بهش میگیم Slur یعنی او نت هایی که این خط روشون هست باید در یک آرشه نواخته بشوند.
در زمانیکه هر نت با یک آرشه نواخته میشود را Détaché مینامیم. البته در روش Détaché همه نت ها درسته که تکی تکی با آرشه نواخته میشوند ولی باید کاملا نرم و روان نواخته شوند پس staccato رو نمیشه به عنوان نوازندگی Détaché به حساب آورد.
موضوع بعدی در این آهنگ زیبا تکرار هست. در درس های قبلی دیدید که ستونی که 2 نقطه دارد به معنی تکرار هست و از ابتدا نت ها رو نواختید. ولی در اینجا 2 بار این اتفاق افتاده. خوب به نقطه های کنار ستون ها که دقت کنید میبینید که نقطه ها هم میتوانند راست ستون و هم چپ آن قرار گیرند.
به این شکل عمل میکنند که اگر نقطه ها سمت چپ بودند برمیگردید به عقب تر جایی که ستونی را میبینید که نقطه هایش در سمت راستش میباشد و اگر نداشتید معنیش این هست که از ابتدای آهنگ دوباره مینوازید ولی فقط یکبار تکرار میکنید و سپس وقتی به نقطه های چپ ستون رسیدید که یکبار تکرار کرده اید ازش رد میشین و اگر دوباره در ادامه نواختن باز ستون دیگری دیدید که نقطه هایش چپ اون هستند برمی گردید به اولین ستونی که نقطه های راست دارند و از آنجا مینوازید. ولی فقط یک بار تکرار باید بکنید.
این آهنگ زیبا در 3 چهارم هست یعنی والتز. که البته برای رقص هست.
در ضرب ها ما می توانستیم بگیم یک دو سه چهار و ... ولی در اینجا تا 3 میشماریم. یعنی شمارش هامون 3 تایی هست. 123 123 چرا که هر میزان تشکیل شده از 3 ضرب یا همان 3 نت سیاه.
خط هابی که به شکل ستون های باریک در میان نت ها هستند مشخص کننده میزان هستند. ممکنه که به جای 3 نت سیاه ترکیب های دیگری باشد مثلا 2 نت سیاه و 2 تا چنگ ولی ترکیب هر شکلی که باشد جمع آنها باید معادل 3 سیاه باشد.
سرعت نواختن آهنگ همانطور که میبینید Allegretto هست یا دقیق تر سرعت 66 برای 3 نت سیاه که در کنار کلمه Allegretto میبینید که نت سفید به همراه نقطه در کنارش نشانه 3 سیاه هست.
نت های Slur رو میبینید که نقطه staccato هم دارند. در ابتدای کار بدون staccato اجرا کنید و فقط نت ها را در 1 آرشه پیوسته بنوازید. ولی وقتی که قوی تر شدید چون staccato هست باید هر نت رو staccato بنوازید ولی هر 2 نت در یک آرشه. این یعنی staccato اول رو اجرا میکنید و staccato دوم رو هم در ادامه همان آرشه اجرا می نمایید.
Slur
توضیحاتی در باره Détaché
توجه کنید به آرنج و حرکتش در زمان آرشه کشیدن
به مچ دست توجه کنید
تغییر Sounding point برای کاری از بتهون. توجه کنید که کنترل آرشه در راستای مابین خرک و تخته انگشت گذاری مهم هست و اون 5 منطقه را میبایستی با کنترل کافی بتونید انتخاب کنید.
توضیح در باره Legato
تمرین برای Legato
در این فیلم که بسیار مهم هست. لطفا به چگونگی اجرای اولین نت بخصوص توجه کنید. شبیه به هواپیمائی که در حال فرود هست آرشه رو با کمی فاصله به حرکت در می آورند و سپس آرام بر روی سیم فرود می آیند که این امر باعث میشه صدایی بسیار شفاف در شروع نت داشته باشیم.
تکنیک دومی که در همان لحظه استفاده میکنند این هست که از منطقه 5 شروع کرده و آرام به منطقه 2 نزدیک میشوند. که با این کار باعث میشود که صدا از آرام به کمی بلندتر ارتقاع پیدا کنه و کاری است که بهش میگیم Crescendo که البته در درس های دیگر این را یاد خواهید گرفت.
توجه داشته باشید که مثالهائی که من براتون میگذارم رو نباید حتما اجرا کنید چون بعضی از آنها از سطح فعلی شما بالاتر هست. فقط خواشمندم که نگاه کنید و نکته های درسیش رو برداشت کنید.
یوهان سباستیان باخ (به آلمانی: Johann Sebastian Bach) (زادۀ ۲۱ مارس ۱۶۸۵ - درگذشتۀ ۲۸ ژوئیۀ ۱۷۵۰) آهنگساز و نوازندۀ ارگ آلمانی بود که آثارش برای دستۀ آواز، ارکستر و تکسازها، تقریباً تمام انواع متفاوت موسیقی دورهٔ باروک را دربرمیگیرد و موسیقی آن دوران را به بلوغ خویش رساندهاست. با وجود اینکه او شکل تازهای را از موسیقی ارائه نکرد، ولی توانست سبکِ شایع در موسیقی آلمان را با فنون کنترپوان، غنی سازد. این فنون، مبنی بر تنظیم چیدمان هارمونیک و موتیف در مقیاس کوچک و بزرگ بود و همچنین سازواری ریتمها و بافتهای برگرفته از موسیقی کشورهای دیگر چون ایتالیا و فرانسه را شامل میشد.
لطافت قوی موسیقی باخ و گستردگی حاصل هنر وی، او را به عنوان یکی از بزرگترین آهنگسازان غرب در سنت تُنال مشهور ساختهاست. با توجه به عمق معنایی، قوّت فنی و زیبایی هنرمندانه، آثاری چون کنسرتوهای براندنبورگ، سوییتها و پارتیتاها برای ساز کلاویهای، مس در سی مینور، پاسیون به روایت متای قدیس، پیشکش موسیقایی، هنر فوگ و تعداد فراوانی کانتات که ۲۲۰تا از آنها بر جا مانده است، را میتوان نام برد.