54- The Blue Danube

An der schönen blauen Donau به انگلیسی The Blue Danube و به فارسی دانوب آبی که نام والسی از آهنگساز اتریشی یوهان اشتراوس پسر است. این والس ساختهٔ سال ۱۸۶۶ است. امروزه دانوب آبی یکی از معروف‌ترین آثار این آهنگساز به شمار می‌رود و جزو شاهکارهای جهان به حساب می آید.

از شاگردان عزیزم فقط بخش اول رو میخوام که بنوازند چون هنوز با پوزیسیون های دیگر آشناتون نکردم و وقتی که یاد گرفتید بقیه رو هم خواهید نواخت. ولی من کل نت این شاهکار رو در اختیارتون میگزارم.

کار سختی نیست ولی خیلی به چگونگی اجرا، بخصوص Staccato ها در این آهنگ توجه کنید.

کلمه fz مخفف Forzando هست به اسپانیائی که از نظر معنی کلمه یعنی اجباری ولی در اینجا معنی تاکید ناگهانی (نوعی لهجه) رو میده.

 

صفحه 1 از 4 صفحه

صفحه 2 از 4 صفحه

صفحه 3 از 4 صفحه

صفحه 4 از 4 صفحه

یوهان اشتراوس پسر (به آلمانی: Johann Baptist Strauß) موسیقیدان اتریشی بود که «شاه والس» لقب داشت. او به خاطر تصنیف موسیقی برای رقص والس اتریشی و اُپرِتا (اپرای کوچک) شهرت یافت. از کودکی تحت نظر پدر با موسیقی آشنا شد. او بر خلاف میل پدر برای خود ارکستری مستقل تشکیل داد و به‌زودی کنسرتهای پدر را از رونق انداخت. او موفق شد والس را از شکل ابتدایی خود خارج نموده و شکل پوئم سمفونیک به آن بدهد. اشتراوس بیش از ۴۰۰ والس ساخته است. در یکی از سفرهای ناصرالدین شاه قاجار به اروپا، اشتراوس مارشی به نام مارش پارسی ساخت که امروزه از کارهای معروف وی به شمار می‌رود.

یوهان اشتراوس در خانواده آهنگساز اتریشی معروف یوهان اشتراس (پدر) به دنیا آمد. دو برادر دیگر یوهان (بوزف و ادوارد) هم از آهنگسازان معروف شدند. یوهان به دور از چشم پدر به تعلیم ویلون پرداخت در صورتی که پدر او مصمم بود که او بانکدار شود. هنگامی که پدرش او را با ویلونی در دست دید منجر به بجث سنگینی بین آنها شد. اما با کمک مادر، یوهان در خفا و دور از چشم پدر به آموختن موسیقی ادامه داد. در سال ۱۸۴۴ میلادی یوهان پسر با کسب نتیجه ای درخشان آموزش موسیقی را نزد استادان بزرگی به پایان رساند، که همین استادان موسیقی او را، برای کسب درجات بالاتر موسیقی، به دانشکده های موسیقی معرفی کردند.
 

و این هم مارش پارسی Johann Strauss Jun. Persischer Marsch. این جزو درس نیست. فقط خواستم با کار دیگری از این آهنگ ساز توانا آشنا بشید.

اجرای دیگر دانوب آبی که البته حتما می دونید دانوب اسم رودخانه زیبائی است که در اتریش هست.