5- کوک کردن ویولن

کوک کردن ویولن با متدهای زیر امکان پذیر است.

متد اول: کوک کردن با استفاده از تیونر:

نت های سیم های ویولن از زیر به بم. که سیم اول یا همانی که به باریکترین سیم هم هست به این ترتیب است.

می = E
لا = A
ر = D
سل = G

در زمان کودکی برای یادآوری این اسامی از اسم ملا رسول استفاده میکردیم. شاید به کار شما هم بیاید.

میتوانید تیونر را در مغازه ها تهیه نمایید که اگر تلفن هوشمند دارید توصیه میکنم از اون برای این کار استفاده کنید. پروگرام های زیادی به رایگان بر روی اینترنت وجود دارند که من یکی از اونها رو برای اندروید استفاده میکنم به نام Datuner که لینک دانلود اون هم این هست:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bork.dsp.datuna

روی سیمی که میخواهید آن را کوک کنید آرشه بکشید یا اینکه با انگشت تلنگر بزنید. تیونر به شما نتی را نشان میدهد که ویولن هم اکنون روی آن کوک است. اگر نت نشان داده شده توسط تیونر پایین تر از نت مورد نظر بود (مثلا شما میخواهید ویلن را روی می کوک کنید اما تیونر نت "ر" را نشان میدهد) باید سیم را سفت کنید. یعنی کوک را به سمت بالا یا به شکل حرکت عقربه های ساعت بچرخانید و اگر نت نشان داده شده بالاتر بود باید سیم را شل کنید. یعنی کوک را به سمت پایین یا عکس حرکت عقربه های ساعت بچرخانید. باید آنقدر سفت یا شل کنید که تیونر نت دلخواه را نشان دهد. سپس با پیچ های تنظیم دقیق بر روی ویولن در نزدیکی زیر چانه ای یا همان Fine Tuners تنظیمات دقیقتر را انجام دهید.

تذکر : اگر در کوک کردن مهارت ندارید باید احتیاط کنید. احتمال پاره کردن سیم توسط شخص کم تجربه بسیار زیاد است. دقت کنید.گوشی ها را خیلی نچرخانید،سیم تا حد خاصی کشش دارد. اگر بیشتر کشیده شود پاره میشود و باید بروید سیم جدید بخرید.

تذکر بسیار مهم:

در زمانی که سیم ها را کوک میکنید بسیار مهم هست که پس از کمی چرخاندن کوک ها حتما به خرک توجه کنید که کج نشده باشد. زمانیکه سیم را سفت میکنید سیم به سمت گوشی ها کشیده میشود که باعث میشود بالای خرک هم به همان سمت کشیده شود. و در نهایت اینقدر کج میشود که یا از جایش کنده شده و به ساز آسیب میرساند و یا میشکند. اگر هم به آن اندازه کج نشود, همان میزان کج بودن در زمان باعث میشود که چوبش تغییر فرم داده و کج میمانند و مجبور خواهید شد که تعویضش کنید. برای تنظیم راستای خرک به عکس ها توجه کنید. و به همان شکلی که در عکس میبینید انگشت ها را در حمایت خرک نگهدارید و سپس بالای خرک را به سمتی بکشید که ایستادن خرک, 90 درجه ای شود.

////////////////////////////////////////////////////////////////////

در روش بعدی از کوک کردن ویولن که برای حرفه ای ها هست. سیم لا را معمولا با دیاپازون و یا صدای سازی دیگر مثل پیانو و یا حتی صدای بوق تلفن کوک میکنند و سپس سیم های دیگر را با آن هماهنگ میکنند به این شکل که انگشت سوم هر سیم مساوی هست با سیم بالایی و انگشت چهارم هر سیم مساوی هست با سیم پایینی. پس انگشت سوم سیم لا میشود ر که کوک سیم ر را هماهنگ میکنند و با انگشت چهارم سیم لا که میشود می سیم می را تنظیم میکنند. و سیم سل هم با انگشت سوم سیم ر تنظیم میشود.

برای بهترین تنظیم با Fine tuners اگر شما سیم ها را دو به دو به صدا درآورید, در زمانیکه بسیار دقیق کوک شده باشند. مثلا سیم لا و ر صدایی بسیار زیبا خواهید شنید. پس از همین موضوع میتوانید استفاده کنید و با نواختن همزمان 2 سیم و تنظیم با Fine tuners بهترین کوک را برای سازتان در نظر بگیرید. این کار به مهارت بسیار زیادی احتیاج دارد و هر چه حرفه ای تر بشوید کوک کردنتان بهتر خواهد شد و یکی از راه های شناخت حرفه ای بودن در ویولن همین روش است که جالب هست بودنید وقتی از من در سمفونیک ارکستر امتحان گرفتند فقط گفتند که کوک کن و بدون نواختن ویولن مرا پذیرفتند. پس خیلی به خودتان سخت نگیرید اگر مبتدی هستید و نمی‌توانید با گوش، خیلی خوب متوجه بشوید که بهترین کوک کجاست که در زمان گوشتان بسیار حرفه ای خواهد شد. برای استفاده از Fine tuners به عکس ها توجه کنید.

 

smartslider3[6]